Een vraag over de huidige werking in Zilvervogel Woumen?

Op deze pagina geven we aan de hand van enkele veelgestelde vragen een blik op de huidige werking van het woonzorgcentrum. 

Laatst gewijzigd op 15 mei 2020

Jouw vraag staat hier niet tussen? Stuur een mailtje naar info.woumen@zilvervogel.be. 

 

Is bezoek mogelijk in Zilvervogel Woumen?

Bezoek van familie en vrienden is  voorlopg nog niet mogelijk. We hopen van het bezoek op te starten vanaf maandag 25 mei 2020 in een afzonderlijke bezoekersruimte. Hierbij zullen we rekening houden met alle richtlijnen. De bewoners en familie worden volgende week gecontacteerd. 

Mits voldoen aan een aantal voorwaarden en na bespreking kan een uitzondering gemaakt worden voor familieleden van bewoners in de laatste levensfase.

 

 

Wanneer kan ik een familielid/bewoner opbellen of skypen?

We organiseren vaste tijdstippen waarop u kan in contact komen met uw familielid/bewoner:

  • bij voorkeur via skype  
  • via telefoon
  • via raamcontact met telefonische begeleiding

U kan zich inschrijven voor een van de volgende momenten:

  • elke weekdag tussen 10u en 11u 
  • in het weekend op een afgesproken tijdstip

Een afspraak vastleggen kan via een inschrijvingsformulier in de nieuwsbrief (per mail). Niet ontvangen? Mail naar info.woumen@zilvervogel.be 

U wordt vervolgens door de bewoner (indien nodig met hulp van een van de collega's) zelf opgebeld. Het is niet nodig om zelf contact op te nemen. 

 

Hoe zijn de afspraken rond de persoonlijke was van de bewoner?

Als bewoner en familie kan u kiezen 

  • u doet beroep om een externe firma waarmee wij samenwerken. De factuur wordt toegevoegd aan uw maandelijks verblijfsfactuur. Een overzicht van prijzen kan opgevraagd worden via info.woumen@zilvervogel.be. 
  • de familie staat zelf in voor het wassen van de kledij. 

 

Afspraken bij het zelf wassen:

  • Ophalen en terugbrengen van de was kan op maandagnamiddag of woensdag in de vooravond. U meldt via het inschrijvingsformulier (link in de digitale nieuwsbrief) welke dag u verkiest. Afhalen en terugbrengen gebeurt in de blauwe containers vooraan het wzc. 
  • De was wordt geleverd in twee plastieken zakken nl. was in één zak en dichtknopen. Deze zak in een tweede zak plaatsen. Op de zak wordt duidelijk de woonvorm en naam bewoner bevestigd. 
  • Bezorg ons de propere was in twee zakken (zie hierboven). 
  • De geleverde was wordt pas 24u later bij de bewoner bezorgd. 
  • Tips bij het wassen van de vuile was:
    • was bij voorkeur op 60° en droog de was voldoen (indien mogelijk in droogkast) 
    • was uw handen met veel zeep en water 

 

Kan ik een kaartje schrijven naar de bewoners?

Heel graag! Onze bewoners ontvangen graag kaartjes en brieven. Met veel enthousiasme lezen de medewerkers de kaartjes voor. 

Kaartjes kan je 

  • versturen met de post naar wzc Zilvervogel Woumen, Iepersteenweg 6, 8600 Woumen
  • of deponeren in de bus aan de inkomdeur van het woonzorgcentrum 
  • of meegeven met de propere was

Hou er rekening mee dat alle post 24u later bezorgd wordt aan de bewoners

 

Gezocht: mondmaskers - beschermkledij ...

Heeft u nog mondmaskers FFP 2 liggen? 1 exemplaar, 5 of een hele doos ... we ontvangen ze zeer graag.

Ook beschermkledij (pak, schorten) is welkom. Maak hiervoor een afspraak via info.woumen@zilvervogel.be. Alvast BEDANKT!

 

Zelfgemaakte mondmaskers hebben wij voldoende. Bedankt voor iedereen die creatief aan de slag is gegaan. 

 

Hoe blijf ik op de hoogte van het wonen en leven in Zilvervogel Woumen?

We zetten hiervoor in op 

  • Deze website. Je leest op de website:
    • de menu
    • een fotoreportage op de pagina activiteiten
    • de nieuwsberichten
    • antwoorden op veelgestelde vragen : op deze pagina
  • Onze facebookpagina. Elke weekdag verschijnen foto's van de bewoners van de verschillende woonvormen. 
  • Een wekelijkse nieuwsbrief via mail. In deze periode ontvangt de familie elke week een digitale nieuwsbrief. Nog niet ontvangen? Stuur een mail naar info.woumen@zilvervogel.be met vermelding van de naam van de bewoner en de naam van de woonvorm
  • Skypen en telefoneren rechtstreeks met de bewoners. Meer info hierover lees je bij de specifieke vraag 'wanneer kan ik een familielid/bewoner opbellen of skypen?'

 

Wat doen de bewoners in het woonzorgcentrum?

Uiteraard missen we het bezoek in ons woonzorgcentrum. Als open huis zijn we in Zilvervogel Woumen gewoon van heel wat mensen over de vloer te krijgen. Maar nu even niet ...

Door de maatregelen verblijven alle bewoners op hun eigen woonvorm. Een bezoek aan de foyer is niet mogelijk. Het wonen en leven speelt zich af op de woonvorm. De foyer wordt gebruikt als ruimte om te eten en activiteiten te organiseren voor wie woont op het gelijkvloers. 

Wat doen we ?   

  • Het hele team van Zilvervogel Woumen neemt de tijd om kort of lang een gesprekje te voeren, een kaartje voor te lezen, toelichting te geven bij de situatie ... 
  • Elke weekdag wordt op de woonvorm in de namiddag een activiteit georganiseerd zoals bakken, samen zingen, samen de krant lezen ... Ook in het weekend wordt gekeken welke activiteiten we samen kunnen doen. Op zaterdag zetten we in op communicatie met familie (op diverse manieren), het spelen van een gezelschapspel, ... 
  • Minstens 1x per week komt de mobiele winkel langs. Nu de foyer gesloten is kunnen bewoners bij de mobiele winkel ook kiezen uit een uitgebreid aanbod drankjes
  • De kiné wordt zoveel als mogelijk op de woonvorm georganiseerd. Wandelen doorheen de woonvorm, de benen los gooien op de hometrainer ... Bewoners kunnen ook naar de kiné ruimte komen maar slechts 1 bewoner per keer. 
  • Misvieringen gaan niet meer door. De bewoners kunnen ervoor kiezen om de mis op de radio of tv te volgen 
  • Bewoners kunnen genieten van de lentezon op het terras. We vragen aan voorbijgangers om de nodige afstand te bewaren. 

 

Hoe geraak ik aan de post op naam van de bewoner?

U volgt de post op van de bewoner. Er zijn verschilllende manieren om deze post te kunnen ontvangen:

  • U staat in voor de persoonlijke was van de bewoner? De post ligt beschikbaar in de box in de blauwe container propere was.
  • U staat niet in voor de was maar woont vlakbij? Stuur een mail naar info.woumen@zilvervogel.be. De post wordt dan klaargelegd in de box in de blauwe container propere was.
  • OF we sturen de post naar u door. We bundelen de post en wekelijks (of de afgesproken frequentie) wordt de post naar u verstuurd. De kost (postzegel) wordt hiervoor aangerekend op de verblijfsfactuur van de bewoner. 

 

De verblijfsfactuur voor familieleden (eerste contact) woonachtig in Groot-Diksmuide wordt ter beschikking gelegd in de blauwe container propere was. 

Kan ik rechtstreeks bellen naar een bewoner?

Enkele situaties op een rij:

  • De bewoner bezit een eigen gsm die hij zelf kan gebruiken. U kan bellen wanneer u wil. Tip:
    • vermijd de ochtenduren en de uren van de maaltijden. 
    • het gsm signaal in onze nieuwbouw is niet overal mogelijk. 
  • De bewoner heeft een eigen gsm maar heeft begeleiding nodig bij gebruik. OF De bewoner heeft geen eigen telefoon. Maak een afspraak (zie vraag 'wanneer kan ik een familielid/bewoner bellen of skypen). Tip: 
    • Maak gebruik van skype. Bewoners vinden het leuk om u te zien en op die manier het gesprek te voeren. Meer info nodig over skype: mail naar info.woumen@zilvervogel.be 
    • U heeft een afspraak? Het wzc belt u op. We kunnen hiervoor geen exact uur geven en zorgen ervoor dat alle bewoners aan bod komen. 

 

Wat als de bewoner/mijn familielid symptomen vertoond van COVID-19?

 Alle bewoners worden er dagelijks attent gemaakt op de preventieve maatregelen zoals 

  • hou afstand van elkaar 
  • was de handen met water en zeep 
  • ...

Alle medewerkers zijn alert voor symptomen (koorts, hoest of andere luchtwegklachten zoals keelpijn of ademtekort) bij de bewoners. Bij het vaststellen van een symptoom wordt de CRA, huisarts en de familie gecontacteerd en de nodige afspraken gemaakt. 

Bewoners met (vermoeden van) COVID-19 wordt op de kamer gehouden en krijgen de nodige zorg/ondersteuning. 

Wzc Zilvervogel Woumen behoort niet bij de wzc's waar systematisch alle bewoners en medewerkers getest worden. Enkel bij vertonen van symptomen wordt overgegaan tot een test.

Kan ik een pakje afgeven voor een bewoner?

Een pakje kan afgegeven worden 

  • op het tijdstip van was ophalen (maandagnamiddag of woensdag in de vooravond)
  • tijdens weekdagen (tussen 9u en 16u) 
  • in het weekend op zaterdag tussen 13u en 16u

De pakjes worden gelegd in de container propere was. 

Opgelet:

  • de pakjes worden pas 24u later bezorgd aan de bewoners.
  • gelieve geen voedingswaren (chocolade, koel te bewaren producten) in de de pakjes te stoppen. 

 

Is er raamcontact mogelijk?

Raamcontact kan zeker:

  • geen telefonische begeleiding nodig? Bij voorkeur op momenten dat de bewoners in de living zitten
  • met telefonische begeleiding? Maak hiervoor een afspraak via het formulier in de nieuwsbrief of stuur een mail naar info.woumen@zilvervogel.be 
  • uw familielid/bewoner woont op het eerst of tweede verdieping. Maak een afspraak via het formulier in de nieuwsbrief of stuur een mail naar info.woumen@zilvervogel.be. Dan kijken we samen hoe we een contact kunnen organiseren. 

 

Wat zijn de resultaten van de testen vanuit de overheid?

Begin mei werden alle medewerkers van Zilvervogel Woumen getest. De bewoners worden getest in week van 11 mei 2020. De resultaten van de testen kan je nalezen op de website zilvervogel.be op de rubriek resultaten testen van de drie woonzorgcentra